Page content

5 Tips voor hardlopen in de regen

5 Tips voor hardlopen in de regen

Volgens sommige hardlopers is hardlopen in de regen het fijnste wat er is. Toch moeten de meesten van ons een flinke drempel over om een regenbui te trotseren op hun hardloopschoenen. Nu de herfst echt zijn intrede heeft gedaan, mogen we de komende maanden meer regen verwachten. Hoe zorg jij ervoor dat de regen geen spelbreker is voor jouw hardlooptraining?

Tip 1: Kleding Waterproof

Pas je hardloopkleding aan wanneer het gaat regenen. Idealiter kies je voor drie lagen op je bovenlichaam: een onderlaag die vocht- en lucht regulerend is. Hierdoor blijft de kleding die je op jouw huid draagt zo droog mogelijk. Kies een tweede laag die je lichaamswarmte vasthoudt. Zo blijft je bovenlichaam op temperatuur. En draag tenslotte een derde laag door middel van een jack of bodywarmertje dat wind- en waterdicht is en het liefst zo min mogelijk weegt.

Maak hardlopen in de regen comfortabeler door meerdere laagjes te dragen.

Natuurlijk speelt de temperatuur tijdens een regenbui mee in je kledingkeuze. Is het een warme zomerdag en valt er een verkoelend regenbuitje, dan hoef je geen drie lagen kleding te dragen. De komende herfstmaanden zal de temperatuur echter gaan dalen. Drie bovenlagen zijn dan geen overtollige luxe.

Op je benen draag je een lange broek, of tight. Bedenk wel dat de stof van een lange broek zich kan volzuigen met regenwater. Hierdoor wordt je broek zwaar en kan hij aan je benen gaan zwabberen. Je kunt daarom beter voor een hardlooptight kiezen. Er bestaan zelfs hardlooptights van waterafstotende stof.

Tip 2: Juiste Sokken

Draag dunne hardloopsokken die zowel vocht als temperatuur reguleren. Dergelijke sokken nemen geen vocht op, waardoor je minder risico op blaren en koude voeten loopt. Badstof sokken zijn uit den boze tijdens hardlopen. En helemaal tijdens hardlopen in de regen! Badstof heeft namelijk de eigenschap om zich vol te zuigen met vocht. Tijdens hardlopen in de regen krijg je geheid natte voeten. Zowel van het zweet, als van de regen die door je schoenen in je sokken komt. (Zelfs een waterdichte hardloopschoen laat vaak een beetje water door.) Zodra een badstof sok vochtig is, gaat deze schuren op de huid. Dat kan blaren en schuurplekken geven. Daarnaast kunnen je voeten hierdoor heel koud worden. Kies daarom voor een echte hardloopsok zonder naden en met een temperatuur en vochtregulerende werking.

Draag goede vochtregulerende sokken in je hardloopschoenen.

Tip 3: Maak een plan

Onnodig ronddrentelen in de regen wil je voorkomen. Niet omdat je dan nog natter wordt. Wel omdat je op die momenten kan afkoelen. En juist die afkoeling, moet je voorkomen als je gaat hardlopen in de regen.

 

Bedenk daarom van tevoren wat je trainingsprogramma is die dag. Doe desnoods je warming-up binnen. Denk ook na over de route die gaat lopen. Reken uit of je route aansluit bij de tijd of het aantal kilometers dat je wilt gaan hardlopen, zodat je geen grote stukken hoeft te wandelen in de regen.

 

Naast het plannen van de training, is het verstandig om spullen klaar te leggen voor als je weer thuiskomt. Leg een droge handdoek of badjas klaar bij de deur zodat je direct je natte kloffie kan uittrekken je kan afdrogen na je training. Denk er ook aan om een plastic tas of wasmand klaar te zetten om jouw natte kleding in te droppen, zonder dat het een waterballet wordt in huis. Zelf loop je meteen door naar een warme douche. Zo voorkom je dat je ziek wordt.

 

Tip 4: Draag een Petje

Door een petje te dragen tijdens hardlopen in de regen, zorg je ervoor dat de regen niet in je ogen komt. Dat voorkomt een boel geprik in je gevoelige kijkers en je houd er goed zicht door. Ook helpt een petje om je hoofd op lichaamstemperatuur te houden.

Als het regent zorgt een petje dat je hoofd niet afkoelt.

Tip 5: Je Mindset

Misschien nog wel de belangrijkste tip van allemaal: stel je beslissing om te gaan hardlopen in de regen niet uit, maar start gewoon. Als het met bakken uit de hemel komt precies wanneer jij de deur uit wilt om te gaan lopen, is het erg verleidelijk om lekker binnen op de bank te blijven hangen. Toch kan je beter wel gaan. Want, na afloop van een hardloopronde in de regen is de voldoening nog groter! Je hebt niet alleen jezelf, maar ook de regen overwonnen. Dit zorgt vaak voor een extra euforisch gevoel. Dus, waar wacht je (behalve die regenbui) nog op?

De juiste mindset, planning en voorbereiden voorkomt dat op de bank blijft zitten.

Mooi meegenomen: Tijdens een regenbui worden fijnstof en andere schadelijke stoffen door het water meegenomen en afgevoerd. Vervolgens stroomt lucht uit de bovenste luchtlagen naar beneden waardoor je het gevoel kan hebben dat de lucht die je inademt schoner is. Dit maakt dat sommige mensen hardlopen in de regen zo fijn vinden.

 

    Comment Section

    0 reacties op “5 Tips voor hardlopen in de regen

    Plaats een reactie


    *


    Klik gerust eens door onze categorieën heen:

    Neem contact met ons op