arrow_drop_up arrow_drop_down
Een footprint culture om trots op te zijn
14 september 2016 

Een footprint culture om trots op te zijn

Super trots ben ik! Ik zal uitleggen waarom. We gaan met ‘hardlopen’ en ‘leefstijl’ de cultuur van de consumentenelektronica branch veranderen! En juist dat laatste is uniek. Meestal reiken leefstijlprogramma’s niet verder dan het veranderen van werk- en leefstijlcultuur van individuele werknemers. Maar nu gaan we een stuk verder. Henno, onze opdrachtgever, en ik leggen voor een radiostation uit hoe dat werkt (zie foto).

Marko Koers bij New Business Radio

Marko Koers bij New Business Radio

Dagelijks ben ik betrokken bij gezondheidsprogramma’s. Vanuit mijn topsport ervaring leer ik mensen bewust kijken naar hun performance en arbeid-rust verhouding. Want, we leven in een land waar we doorwerken tot 67 jaar. Hoe deel je je carrière in? Als een voortdurende 100m sprint? Of temporiseer je meer zoals tijdens een marathon?

Mensen worden dan bewuster. Ze zien dat leefstijlverandering en meer persoonlijke energie een positieve impact heeft op hun omgeving. Als veel mensen tegelijk hiermee aan de slag gaan kan een bedrijfscultuur veranderen. Bijvoorbeeld: Zitten is het nieuwe roken. Er zijn bedrijven waar medewerkers die aan een leefstijlprogramma meedoen nu collectief met de trap gaan.

Steeds meer bedrijven worden er bewust van hoe onnatuurlijk het is om een mens 8 uur binnen 4 muren te plaatsen. Natuurlijk zijn bedrijfswinst en de aandeelhouders een topprioriteit. Maar het bewustzijn stijgt dat een organisatie alleen duurzaam kan presteren met mensen die betrokken, veerkrachtig, wendbaar en fit en energiek zijn. Door de mens centraal te stellen creëer je een ‘winning culture’.

Maar je kunt nog verder gaan dan ‘winning culture’. En dat is ‘footprint culture’. Cijfers en resultaten blijven belangrijk maar ook bezig zijn met wat je wilt nalaten als organisatie en welke blijvende positieve impact er is bij medewerkers, klanten en iedereen met wie je werk.

Ons project in de consumentenelektronica branche gaat over deze ‘footprint culture’. Mijn klant wil een blijvende impact maken op zijn relaties. Ons einddoel is de Halve Marathon van Göteborg. Maar in de tussentijd werken we samen aan vitale doelstellingen. Door bewuster te worden van je eigen balans, word je fitter, energieker en uiteindelijk gaat het hardlopen ook makkelijker. Het samen in Göteborg bezweet over de finish komen wordt een onvergetelijk moment.

Deze ‘Footprint culture’ is in het klein begonnen. Een deelnemer uit een eerdere editie van dit project is begonnen in zijn eigen gezin. Alles wat hij leerde over ‘hardlopen’ en ‘leefstijl’ heeft hij thuis meteen doorgeven. Hij heeft zijn vrouw en dochter aan het hardlopen gekregen. Dit resulteerde in een waanzinnig moment: super TROTS kwam hij samen met zijn dochtertje over de 5km finish en dezelfde dag met zijn vrouw over de 10km finish van een loopje in Haarlem.

(Footprint) cultuur begint bij jezelf.

Marko

 

 

Reactie plaatsen