Page content

Tips voor het afvallen na zwangerschap – het lichaam van Doutzen Kroes

5 tips voor het afvallen na zwangerschap – snel terug naar je oude gewicht

Afvallen na zwangerschap wordt voor veel vrouwen gezien als iets wat zo snel mogelijk gedaan moet worden. Zij willen na hun bevalling het liefst hun eigen lichaam (en bijbehorend gewicht) weer terug of liever nog, ze willen er zo uit zien als Doutzen Kroes, die na haar bevalling weer terug is in het prachtige lijf die zij had voor haar bevalling. Gemiddeld komt een vrouw tijdens haar zwangerschap 15kg aan. Zo snel mogelijk op je oude lichaamsgewicht willen zijn, brengt ook valkuilen met zich mee. Gun jezelf wat tijd, je lichaam heeft deze tijd immers nodig. Als je dit eenmaal weet en accepteert zijn er een aantal tips die je op een gezonde manier na je bevalling kunnen helpen om je oude figuur weer terug te krijgen.

De eerste snelle kilo’s

De eerste kilo’s zullen na de bevalling vanzelf verdwijnen. Het gaat hier om circa vijf kilo vanwege het gewicht van de baby zelf, het vruchtwater en de placenta. Nog een aantal kilo’s verdwijnen snel na je bevalling, omdat je baarmoeder langzaam krimpt naar de oorspronkelijke grootte. Ook hoeft er geen extra bloed meer aangemaakt te worden. Al met al zal je circa 8 kilo vrij snel verliezen, maar zul je dus ook nog even je zwangerschapsbroeken aan moeten houden. Maar is het nou verstandig om direct fanatiek te gaan trainen en op dieet te gaan wanneer je net bevallen bent? Het antwoord is natuurlijk ‘nee’. Je lichaam heeft ongeveer 9 maanden tot 1 jaar nodig om helemaal te herstellen van een zwangerschap en van een bevalling. Je kunt echter genoeg doen om geleidelijk en verantwoord te werken aan een fitter lijf.

Tijdens de zwangerschap

Een baby in je buik ‘eet’ natuurlijk geen volwassen porties, ‘eten voor twee’ is dus zeker niet nodig. Je lichaam is hard aan het werk en dat zul je merken ook. Eet tijdens de zwangerschap dus gerust iets extra’s, zeker als je lichaam daarom vraagt. Kies daarbij voor gezonde maaltijden en tussendoortjes, dat is voor jullie beiden het beste. Een lijst met gezonde tussendoortjes kun je terugvinden in het artikel ‘15 gezonde tussendoortjes‘. Sporten of bewegen kunnen veel vrouwen vrijwel tijdens hun gehele zwangerschap blijven doen. Belangrijk is om je intensiteit aan te passen, je hartslag niet te hoog te laten komen en bij klachten (zoals bekkenbodemklachten) op zoek te gaan naar een alternatief (eventueel samen met een therapeut). Zwemmen, zwangerschapsgym of zwangerschapsyoga zijn veel beoefenende vormen van beweging door zwangere vrouwen om fit blijven.

Afvallen na zwangerschap

Het is belangrijk om je lichaam na de bevalling minimaal 6 weken rust te gunnen. Gezond eten en matig extensief bewegen kun je natuurlijk wel doen, maar ga zeker niet hardlopen of een setje buikspieren doen. Dit geldt natuurlijk voor vrouwen die een normale bevalling zonder complicaties hebben gehad! Begin rustig met sporten in de sportschool, bij voorkeur met een fitnessinstructeur die kennis heeft van vrouwen die bevallen zijn of breid je wandelrondje met de kinderwagen telkens wat uit, wanneer je het idee hebt dat je dat aan kunt.

Tips voor het afvallen na zwangerschap

#1. Geef borstvoeding

Als je borstvoeding geeft doe je dat omdat jij het beste wilt voor je baby, en als dat lukt is dat fantastisch! Feit is dat je door het geven van borstvoeding sneller weer op je oude gewicht bent. Een goede en natuurlijke manier om na je zwangerschap weer op gewicht te komen, is dan ook het geven van borstvoeding. Tijdens de periode van borstvoeding geven mag je best afvallen, maar doe dat met mate. Het doel van het geven van borstvoeding mag nooit het verliezen van gewicht zijn! Daarvoor is borstvoeding niet bedoeld.

#2. Drink veel

Voor iedereen, en vooral voor vrouwen na hun zwangerschap, is het belangrijk om voldoende te drinken, en dan vooral water. Water helpt bij het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam. Vermijd frisdrank en suikerhoudende dranken. Als je ook nog eens borstvoeding geeft, mag je nog eens extra water innemen.

#3. Wacht niet te lang met bewegen

Zoals gezegd heeft je lichaam ongeveer 9 maanden tot een 1 jaar nodig om te herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Belangrijk is om in deze periode de hoeveelheid beweging goed op te bouwen. Begin met matig extensief bewegen zoals wandelen of zwemmen. Dit kan je al vrij snel na je bevalling doen, mits je aanvoelt dat dit kan. Als je er klaar voor bent en je lichaam goed reageert op deze bewegingen kun je het steeds verder uitbouwen

#4. Eet gezonde tussendoortjes

Net als tijdens je zwangerschap is het belangrijk om na de zwangerschap ook alleen gezonde tussendoortjes te nemen. Chips, koekjes en snoep zijn funest voor het creëren van een fit en energiek lichaam.

#5. Houd een goede basis aan

Belangrijk is om een verantwoord eetpatroon aan te nemen dat een goede basis is. Neem drie keer per dag een grote(re) maaltijd die veel groente bevat met bijvoorbeeld mager vlees of vis. Zorg er voor dat deze drie maaltijden elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip plaatsvinden.

Ben jij al bevallen en heb je tips voor het afvallen na zwangerschap en tips die helpen om zo snel mogelijk weer op het oude gewicht te raken? Laat het hieronder weten. Ben jij op dit moment aan het genieten van je zwangerschap of ben je net bevallen en heb je nog meer tips nodig? Stel je vraag hieronder! Like onze Facebook-pagina voor allerlei tips en tricks voor een gezond leven of abonneer je gratis op ons Youtube-kanaal!

    Comment Section

    0 reacties op “Tips voor het afvallen na zwangerschap – het lichaam van Doutzen Kroes

    Plaats een reactie


    *


    Klik gerust eens door onze categorieën heen:

    Neem contact met ons op