Page content

Effectief thuis sporten: voor mensen met weinig tijd!

Weinig tijd? Tips om effectief thuis te sporten!

Je kent het wel, het volle dagprogramma. Je staat ’s ochtends op, gaat douchen, aankleden en jezelf klaarmaken. Je zorgt ervoor dat iedereen op tijd aangekleed is en gegeten heeft en levert je kinderen af op school of crèche. Daarna race je door naar je werk, waar je van begin tot eind druk bent. Thuis begint het avondritueel weer. Aan het einde van de dag denk je ‘oja, ik zou nog gaan sporten’. De kans dat je dan nog gaat is vrij klein, maar thuis sporten is dan de oplossing en het is nog effectief ook!

Veel mensen hebben last van een overvol programma, waardoor sporten er vaak bij in schiet. Ze zijn de hele dag druk en als er eenmaal tijd ‘ vrij’ is om te gaan sporten hebben ze er geen puf meer voor. Om ervoor te zorgen dat iedereen kan werken aan een fit en gezond lichaam, staan hieronder een paar goede, effectieve tips voor ‘effectief thuis sporten‘. Thuis zijn meer attributen aanwezig dan je denkt die kunnen bijdragen aan fitheid die je thuis opbouwt!

Tips en tricks voor effectief thuis sporten

Uit onderzoek is gebleken dat korte, krachtige workouts effectiever zijn voor o.a. vetverbranding dan lange trainingen met een matige intensiteit. Zorg er voor dat je dit toepast wanneer je thuis gaat sporten! Hieronder volgen een paar korte, krachtige workouts die bij zullen dragen aan je algehele fitheid.

Traplopen

Vrijwel elk huis beschikt over een trap en wat is nou een betere manier om al je spieren van je onderlichaam te trainen dan traplopen? Met name je been –en bilspieren worden met traplopen getraind, maar het is ook een goede vorm van een cardiotraining. Neem bij het traplopen bijvoorbeeld twee treden tegelijk als je omhoog gaat. Wanneer je weer naar beneden loopt, doe je dit trede voor trede. Als je er echt een workout van wilt maken, kun je het bijvoorbeeld 10 minuten achter elkaar doen. Je kunt zelfs variëren door met ‘gewichten’ te werken; doe een rugzak om en stop daarin een paar dikke studieboeken!

Op je werk kun je natuurlijk ook beter de trap nemen dan de lift, en variëren in het tempo en het aantal treden.

Schoonmaken

Ook het huis schoonmaken is een goede manier van bewegen. Zet een muziekje aan en ga de vloer boenen, stofzuigen of de ramen wassen. Schoonmaken van het huis moet toch gebeuren, dus op deze manier zet je het om in iets positiefs voor je lichaam!

Touwtje springen

Touwtje springen is een hele goede en zware oefening. De oefening beoogt er aan bij te dragen af te vallen en sterke spieren krijgen. Daarbij werk je ook nog eens aan je motoriek.

Spelen/stoeien met de kinderen

Als je kinderen (in je omgeving) hebt, is het ontzettend leuk om mee te gaan in hun belevingswereld. Samen stoeien, een balletje trappen of verstoppertje spelen is leuk! Ook de trampoline van je kinderen is een goede manier om fit te blijven. Als kinderen enthousiast op de trampoline springen ziet het er niet zo zwaar uit, maar probeer het maar eens 10 minuten vol te houden! Je brengt niet alleen waardevolle tijd met kinderen door, ook zul je merken dat kinderen ontzettend veel energie hebben (zeker als jij meedoet!).

Andere oefeningen

Naast bovenstaande (fitness) oefeningen om effectief thuis te kunnen trainen, staan er op ons Youtube-kanaal vele andere effectieve trainingen met een korte, krachtige intensiteit! Heb je geen kinderen of houd je meer van oefeningen die specifieke spiergroepen trainen? Lees dan de artikelen ‘buikspieroefeningen voor thuis’ en ‘billen trainen’. In deze artikelen staat hoe je thuis op een snelle en gemakkelijke manier bepaalde spieren traint. Heb je nog suggesties om sporten leuker, gemakkelijker en sneller te maken voor mensen met een vol programma? Plaats deze tips en tricks dan onder dit artikel! Like ons op Facebook om op de hoogte te blijven!

Comment Section

0 reacties op “Effectief thuis sporten: voor mensen met weinig tijd!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen:

Neem contact met ons op